Tuesday, February 26, 2013

Peta kawasan kajian


Peta Lakar:-
tajuk dan bingkai (1m)petunjuk dan arah mata angin (1m)
simbol piawai (1m) kekemasan dan kesempurnaan peta (1m) Aspek di atas ditunjukkan dalam halaman yang sama.

Peta Daerah


Peta Daerah:-
tajuk dan bingkai (1m)nama kawasan kajian
dan arah mata angin (1m)
             Tandakan kawasan kajian.


Kawasan Kajian

Kawasan kajian yang telah kami pilih dalam melengkapkan lagi kajian ini ialah di___________ iaitu kira-kira_______km dari Bandar ___________Pulau Pinang. ________  merupakan sebuah kawasan taman perumahan yang terletak berhampiran sekolah saya.
 
Sejarah awal kawasan ini merupakan kawasan berpaya yang telah ditebusguna untuk petempatan. Kawasan ini mempunyai bentuk muka bumi yang rendah dan bertanah pamah.
 
Kawasan _____terletak di parlimen Bukit Mertajam dan diselenggarakan oleh pihak Majlis Perbadanan Seberang Perai. Kawasan _______ini berdekatan dengan ________sungai______dan pertempatan yang lain lagi

Objektif Kajian Pengangkutan Awam


Antara objektif-objektif kajian yang ingin saya capai melalui tugasan 1 iaitu pengangkutan awam di Taman Sri Rambai,Bukit Mertajam,Pulau Pinang ialah:-
1.Mendefinisikan konsep pengangkutan awam
   di Taman Sri Rambai,Bukit Mertajam.
2.Mengenalpasti dan menghuraikan jenis-jenis  
   pengangkutan awam di Taman Sri Rambai
   Bukit Mertajam
3.Menyatakan dan menghuraikan kepentingan 
   pengangkutan awam di Taman Sri 
   Rambai,Bukit Mertajam.
4.Menghuraikan masalah-masalah pengangkutan awam di Taman   
      Sri Rambai,Bukit Mertajam.
5.Mencadang serta menhuraikan langkah-langkah untuk mengurangkan masalah pengangkutan awam di Taman Sri
      Rambai,Bukit Mertajam.
6.Dapat menerapkan nilai seperti semangat kerjasama dan tanggungjawab dalam dapatan kajian di Taman Sri Rambai,Bukit 
      Mertajam.

Konsep Pengangkutan Awam

Tugasan 1:Pengangkutan Awam


Dapatan Kajian:
8.1.Konsep Pengangkutan Awam
Menurut  Wikipedia(Ensiklopedia bebas), pengangkutan awam atau transit awam merangkumi segala sistem pengangkutan yang mana penumpang tidak bergerak menggunakan kenderaan sendiri. Meskipun istilah-istilah tersebut secara amnya dianggap sebagai termasuk perkhidmatan rel dan bas, definasi yang lebih luas boleh merangkumi perkhidmatan penerbangan berjadual, feriteksi dsb(mana-mana sistem yang mengangkut orang awam).
Pengangkutan awam biasanya dikawal sebagai pengangkutan umum dan biasanya dikonfigurasi untuk menawarkan perkhidmatan berjadual dalam laluan tetap tanpa penempahan. Kebanyakan penumpang transit bergerak dalam lingkungan kawasan tempatan di antara rumah mereka dan tempat kerja, beli-belah atau pendidikan.